maandag 9 juni 2008

Blikken-Oorlog 2: Ik zeg hallo




Ik zeg hallo

Het voelt alsof ons beeld van de wereld en de ander steeds platter wordt. Alsof we langs elkaar heen zappen zoals we televisie kijken. Het eerste beeld - object-beeld - is belangrijk, de buitenkant, het plaatje, de identiteit, de verschijning op een beeld(buis). Een maatschappij zonder rimpels en glooiingen, een maatschappij zonder tijd. Nog even en we vallen er vanaf of er doorheen…

Ik zeg nee tegen de overheersing van het beeld, het oog, de camera, het geobjectiveerd worden, het gevat worden van het subject in de sporen die je bijvoorbeeld achterlaat op internet.
Je bent je bonuskaart.
No way!
Je bent je paspoort.
No way!!!!!
Laat me met rust, nee ik wil geen nieuwe aanbieding.
Hoe kom je trouwens aan mijn gegevens?

De mens versteend door de macht van de blik is als een doorzichtig, genummerd porseleinen object. Een zeer kwetsbaar wezen dat makkelijk kan breken en gedisciplineerd en/of misbruikt kan worden.

Ik zeg ja tegen het leven als een proces, een constant worden; tot de dag dat je sterft zijn er mogelijkheden.
We kunnen ons subject (binnen-worden, de binnenkant van de buitenkant) veranderen en niet onze buitenkant (object-zijn).

Het subject is bewustzijn. Bewustzijn is iets niet zijn, en daardoor (alles) kunnen worden.
Ik geloof in de mens en de wereld.
Ik zeg HALLO.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage